lördag 9 januari 2010


Medborgare eller konsument?

Medmänniska eller kund?

Det är onekligen en bit mellan dessa ord. Värdeladdningen är olik, innehållet olikt och effekten av det ena eller det andra kan också vara olik. Idag är vi individer i ett samhälle där vi skall hävda vår egen rätt och söka egna personliga fördelar i de allra flesta sammanhang. Det är så det har blivit. Min alldeles personliga analys är att det beror på att det är pengarna som styr. Den sk fria marknaden har gjort oss alla till konsumenter och kunder. Idag skall man vara sitt eget varumärke, skapa sitt eget varumärke. Medborgare eller medmänniska är helt ute ur vokabulären.

Jag har irriterat mig på detta ett tag men så pratade jag med en klok väninna och, som vanligt vände hon på det hele...

Så är det och hur kan vi då använda det i ett uppbyggande och utvecklande perspektiv?

Jo, vi kan använda vår status vi har som kund för att kräva förbättringar och förändringar.
Vi kan
- begära att hotellen serverar ekologiskt och närodlat.
Vi ses som kunder även i det offentliga systemet nu och där kan vi begära
- att våra politiker serverar ekologisk och närodlad mat i all sin verksamhet, ålderdomsverksamheten såväl som barn och ungdomsverksamheten de bedriver.
Vi kan också, hör och häpna, som kund kräva
- att våra gamla får en drägligare tillvaro på sin ålders höst, antingen de bor hemma eller tillsammans med andra åldringar. Att de får komma ut och se omvärlden, lyssna på fåglarna titta på barnen eller vad de nu vill göra, en gång om dagen, när de vill själva.
Vi kan också kräva -det har jag gjort -
- att den personal som pratar med våra gamla slutar behandla de gamla som om de vore barn! Det är de som har byggt Sverige! Jag blir mörkrädd när jag är med min gamla pappa på sjukhus. Inte alltid, men mer än hälften av tillfällena pratar de till honom som om han inte förstår eller som om han är ett litet barn. Han är inte senil, han hör illa, det är inte riktigt samma sak.

Ja, faktum är, när jag tänker ett varv till, att, om vi på allvar använder den makt vi har som kunder och konsumenter KAN VI FÖRÄNDRA VÄRLDEN!!! Det kanske inte är så dumt att vara kund och konsument ändå när allt kommer omkring, så länge vi gör de rätta valen - mot en hållbar värld.

Havet är vårt allt och utan fisk inget fungerande ekosystem i haven. Från wwf.se har jag plockat över fiskguiden. skriv ut den och sätt upp den på kylskåpet. Gör eftertänksamma val. Använd din makt som konsument. Det funkar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar