tisdag 5 januari 2010

Hunden är människans bästa vän. Vargen är hundens ursprung...


Jag hade tänkt att inte skriva något om vargjakten, men... så fick jag ett mailsvar på min protest som jag skickade till ett flertal personer. Där svarar riksdagsmannen från centerpartiet att;
Där finns väl beskrivet hur vi på ett mer ansvarsfullt sätt arbetar med våra rovdjur.
Att inte ta bort individer är inget alternativ, då vargstammen är starkt inavlad - den härstammar från tre (3) individer vilket gör att avelsarbetet för att uppnå en friskare vargstam är en del av regeringens politik.
Svenska folket har i allmänna öppna val sagt sitt.
Det är vad som nu resulterar i en ny rovdjurspolitik där möjligheten för vargstammen att bli friskare, samt att ansvaret för förvaltningen sker regionalt.
Efter att jakt på björn infördes har björnstammen ökat till en rekordhög nivå i Sverige, ingen tjuvjakt har heller skett.
Jakt är inte detsamma som utrotning, utan en seriös förvaltning sker nu med vargforskarna som hjälp till oss beslutsfattare och till Naturvårdsverket.
Den politik som tidigare fördes var inte hållbar och inte till gagn för våra rovdjur, den var dessutom inte lyhörd för människor som bedriver djurhållning i rovdjurstäta områden.

Jag svarade enligt nedan och detta får bli mitt inlägg i vargdebatten, det sorgligaste kapitlet i svensk naturvårdspolitik moderna historia.

Jag vet att regeringen har beslutat om "den nya rovdjurspolitiken" och jag ifrågasätter den på olika sätt. Och jag vet också att den "nya rovdjurspolitiken" finns väl beskrivet. Det är mycket som finns väl beskrivet men som trots det inte är rätt och riktigt. Att du kallar det ansvarsfullt är oroande. Ansvar för mig handlar om att man hanterar både etiska och långsiktigt hållbara perspektiv. Den vargslakt som nu har genomförts i Sverige är varken etisk eller långsiktigt hållbar.

Ifrågasätter också starkt ordet ”avelsarbete” som du använder. Inte skall ni väl börja kalla vargjakt för avelsarbete? Någon hejd på ordinflationen måste det väl ändå finnas? Eller är det något annat ”avelsarbete” du åsyftar?

Jag vet att vår vargstam härstammar från 3 individer. Det är inget underligt med det. Alla våra hundraser, de friska såväl som de mindre friska, härstammar ursprungligen från lika få individer. Enligt den genetik jag har lärt mig handlar det om att det måste bli tillräckligt många individer för att man skall kunna "utavla" som man kallar det. Man får inte fler individer när man skjuter bort dem.

Man behöver också nytt blod in, men det räcker inte om det inte finns tillräckligt många individer. Hur har man tänkt sig att föra in nytt blod? De ytterst få vargar som kommer in i landet är inte tillräckligt, även om de skulle tillåtas vandra vidare in i landet. Vill vi ha varg på riktigt i detta land måste vi sluta hymla, lära oss genetik och arbeta med att ändra en attityd som är totalinfekterad gentemot just vargen.

Blir lite undrande när du skriver att vargforskarna, i pluralis bestämd form, hjälper er att genomföra en seriös förvaltning. Låter som att alla vargforskare som finns i Sverige har rekommenderat att denna "jakt" skall genomföras på detta sätt. Har de gjort det? Mig veterligen står det stora flertalet vargforskare i landet inte bakom varken Naturvårdsverket eller regeringen i detta sätt att hantera frågan. En forskare gör det, det vet jag, men en fluga gör ingen sommar som man brukar säga. Är det fler? Skulle vara intressant att få namnen på de vargforskare som du påstår står bakom ert sätt att hantera detta. Är det möjligt att få tillgång till de namnen?

Och att svenska folket i allmänna öppna val har sagt sitt är en klyscha. Om den skall vara gångbar måste det genomföras en folkomröstning i just det specifika ämnet det handlar om. Och då enbart med två alternativ... :-) Det har mig veterligen inte genomförts någon sådan folkomröstning.
Svenska folket är idag mycket upprört över hur den svenska regeringen med hjälp av tjänstemän på olika myndigheter slaktat ut ett stort antal vargar, utan urskillning.

Att vara lyhörd för folk som bedriver djurhållning i rovdjurstäta områden är viktigt. Men då måste man vara lyhörd mot alla. Jag vet att det finns folk som är livrädda för varg, som hatar varg, som nästan skulle ge sin högra hand för att bli av med vargen helt och hållet. Man kan inte enbart lyssna på dessa. Det finns människor som har djurhållning i rovdjurstäta områden som lever sina liv tillsammans med rovdjuren och hanterar detta faktum det på ett förnuftigt sätt. Det finns idag många hjälpmedel att ta till för att hålla rovdjuren ute från hägn. Här behöver vi också tänka nytt - om vi vill ha rovdjur i Sverige alltså - nya lösningar och självklart måste vi alla vara med och betala för de förluster som ändå uppkommer för djurägaren.

Jag är inte rabiat motståndare till jakt. Däremot är jag motståndare till beslut som fattas på felaktiga grunder, pga lobbyverksamhet, som svar på rädsla och hat.

Jag är också mycket stark motståndare till sättet som denna jakt har bedrivits. OM, jag säger om, det du påstår är den verkliga orsaken till vargjakten, skulle den inte genomförts på det sättet som den nu har genomförts. Åtminstone inte om människor med kunskap i frågan skulle fått bestämma.

Om, jag säger om igen, det du skriver är orsaken till jakten skulle man gett tillstånd till ett litet fåtal vargspårare att skjuta de sjuka djur de påträffar. Då kan man börja prata om att vårda och förvalta den spillra av vargar vi har i Sverige. Det är en skandal att låta det gå till som detta är genomfört. Här har skjutglada jägare skjutit helt urskillningslöst, alfadjur, fullt friska individer och dessutom vådaskjutit flera djur. Det kan du väl ändå inte vara nöjd med, eller? Alfadjuren i en flock är livsavgörande för flocken, för att hålla ordning och göra det som är rätt och riktigt för en vargflock. Den splittring som blir följden när alfadjuren skjuts är enbart av ondo, både för vargarna själva och troligen också för de boende runt den splittrade vargflocken. De unga djuren måste få en möjlighet att lära sig av de gamla djuren, hur man skall bete sig i umgänget med människor, för att hitta mat osv. Skjuter man alfadjur och föräldrar till valparna kan det få ödesdigra följder.

Nej, nog måste det väl finnas mer kunskap än den som ni har använt er av här att ta del av för att på ett äkta ansvarsfullt sätt arbeta med våra rovdjur.

Det är mycket trevligt att björnstammen har ökat efter att jakt införts på björn och att ingen tjuvjakt har skett. Jag tycker mig dock ha förstått att det inte finns ett liknande hat mot björn som det som finns mot varg i vårt land. Björnen, trots att den ofta är farligare än vargen, är accepterad på en annan nivå än vargen är. Det kan kanske bero på att björnen finns i vår kultur som ett gosedjur, det gör liksom inte vargen... Dessutom är björnstammens genetiska bas betydligt större än vargstammens. Så jämförelsen mellan björn och varg haltar betänkligt.

Sist men inte minst viktigt är att de jägare som finns i min bekantskapskrets är mycket missnöjda med hur hela denna tillställning har hanterats. ”De skämmer ju ut hela jägarkåren” säger de. ”Det är inte den stora delen av jägarkåren som vill att det skall gå till så här, det är bara ett fåtal, fast de skriker högst”.

Trist när okunskap, rädslor och hat skall få styra i vårt land. Det känns som att bli tillbakakastad till 1800_talet

6 kommentarer:

  1. Detta var verkligen en bra blogg! Hur mycket okunskap finns det inte i centerpartiet just nu! Här råder jägarmentaliteten och rovdjurshatet!
    Vad jag kan se så har centern tappat allt förtroende inom miljöpolitiken just nu: katastofal svindjurshantering ( som alla inom LRF tycks känna till men ingen gör något) borttagen skatt på konstgödsel, urskiljningslös hetsjakt mot vargen- ett utrotningshotat djur- och till slut Vattenfalls härjningar i brunskols- och kärnkraftsverk på kontinenten.
    Vi borde kunna få varenda miljöintresserad centerpartist att välja MP!!

    SvaraRadera
  2. Sören Södermark5 januari 2010 kl. 19:12

    Tack för ett välskrivet inlägg i vargfrågan och dina protestskrivelser. Jag tror att många kan skriva under på din beskrivning och dina känslor för hur det här har hanterades.
    Jag har funderet en del på centerpartiets ideologi, centerns undomsförbund driver nu frågan om fri etablering av ljusskyltar för mörkrädda stadsbor...? Var finns miljöprofilen? För min del kan "Stureplanscentern" lika gärna hamna under spärren i nästa val.

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet!! Jag fick mig ett gapskratt åt dina ord om hans ordval! Ordinflation är ju bara förnamnet när han använder "avelsarbete" om vilda djur!! Det bekräftar bara något jag bestämt hävdat länge nu, att alla de här människorna som är för vargjakt ser den här planeten som en enda stor åker och alla djuren som finns som invånare i den globala ladugården. Där springer människan omkring och avlar djur och hushållar med växtlighet och grundämnen som de givna förvaltare vi är av allt som finns. Det här brukar jag protestera mot. Vi kommer aldrig att få den kontrollen över allt omkring oss. Vi måste vara ödmjuka och inse att planeten skulle i stället klara sig mycket bättre UTAN oss. Altså behöver vi inte tänka på "avelsarbete" när det gäller vargstammen! Det gör de så bra själva!

    SvaraRadera
  4. Ja, en ledsam del i svensk historieskrivning. Trodde på allvar inte att jag skulle behöva uppleva detta. Jag tror att det vore mycket nyttigt för oss människor att lära oss grundläggande biologi, genetik, ekologi, etologi och psykologi OCH att inse att vi är en del av naturen, en av de arter som bebor denna planet. Då kanske vi skulle kunna få ihop alla delarna till en helhet. Åtminstone fler av oss än som är fallet idag.

    SvaraRadera
  5. Som vanligt när det gäller dig, har du lyckats få med hela perspektivet. Grejt!!

    SvaraRadera
  6. Bra rutet ! Korrekt och väl beskrivet om avelsfrågan. Om något skulle vi väl behöva importera lite vargar med ny genbas från exempelvis ryssland/finland.

    SvaraRadera