fredag 30 oktober 2009

Personlig betraktelse över människans outtröttliga förmåga att lura sig själv - och andra...

I alla förhandlingar vägs många ord på guldvåg - så värdefulla är de.
I mitt dagliga arbete med att jobba för en grönare värld där medkänsla och empati för allt som lever på planeten och ett samhälle som är byggt för den sociala människans behov är ledord för mig -möter jag dagligen, överallt, missbrukare. Ordmissbrukare, ordtjuvar, ordförvrängare och ibland också rena lögnhalsar.

Vad innebär ordet "HÅLLBART" i munnen på Vattenfalls VD exempelvis. Jag är fullkomligt övertygad om att det inte innebär det som jag lägger i ordet.
Vad betyder "SAMVERKAN" för de många maktmännen i systemet? Återigen alldels säkert inte samma sak som det betyder för mig. Hur många gånger skall man säga ordet JÄMLIKHET utan att göra det?

Vi kan tycka vad vi vill om detta fenomen, det ändrar inte faktum. Ord är makt, och är man tillräckligt skrupelfri och fräck kan man använda vackra, värdefulla ord för egen vinning. Ibland kan man nog till och med göra det för att man inte förstår bättre.

Så vi får helt enkelt bli skickligare på ord, skickligare i retorik, skickligare i ordkriget som förs, skickligare än de människor som arbetar för egen vinning och egen makt och i sin framfart kör över andra och förbrukar mängder av ändliga resurser. Skickligare rätt och slätt.
Det är nog det snabbaste sättet att skapa en grönare, renare planet tror jag. Träna på retorik, öva på hållbara argument. Fortsätta syna det som ligger bakom orden hos andra, det uppsåt som finns, eller som min mycket gode vän och arbetskamrat säger : Vad är det de säger, EGENTLIGEN?

Och, om vi dessutom mäktar med att använda vår kompetens i sakfrågorna och vår nyvunna kunskap i retorik genom att argumentera ärligt och uppriktigt och säga det vi har att säga med ett leende på våra läppar, då kommer det att gå fortare att nå våra mål.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar