söndag 27 september 2009

Jag har en dröm...ålderns höst


För ett antal år sedan arbetade jag på ett ålderdomshem. Ja, jag vet att det inte heter ålderdomshem idag, det heter äldreboende, men jag föredrar ordet ålderdomshem. I det ordet finns inneboende värden som jag uppskattar; Hem, någonstans där man känner sig hemma, tryggt, ombonat, där jag trivs. Att få bo på ett sådant ställe när man når ålderdomen skulle jag uppskatta.
Äldreboende ger mig helt andra associationer. Ett boende för någon som är äldre, punkt. Helt utan värdeladdning. Litegrand känns det som att det är den resan som omvårdnaden om de som till stora delar har byggt upp vårt välstånd har gjort. Från hem till förvaring. Det finns andra möjligheter.
Nåväl, jag arbetade som sagt på ett ålderdomshem. Det var ett gammalt hus med ett 15-tal rum beläget ute på landet. Runt huset fanns en trädgård där vi odlade grönsaker och det växte vinbär, andra bär och fruktträd. Vi grävde land, sådde, rensade, skördade och använde det i köket som marken runtom huset bidrog med – tillsammans med de äldre som ville och orkade.
Vi hade 10 rum som alltid var belagda, två våningar med fem rum på var våning och ja, det fanns trappor och ingen hiss till övervåningen. Det löste vi helt enkelt så att de som var piggast och ansåg sig vilja bo på övervåningen fick göra det. De som inte klarade trappan fick bo på nedervåningen.
Det fanns ett tv-rum, ett väv- och syrum, en matsal där alla åt tillsammans och så köket. Här lagades all mat som åts i huset inför varje måltid, bakades allt vetebröd, alla kakor och mycket av det matbröd som gick åt. Här syltade och saftade man också skörden.
Till sist hade vi en tvättstuga och ett mangel- och strykrum där all tvätt som uppkom hanterades. Det var alltså ett hem i sakens rätta bemärkelse. Allt sköttes på plats av personal som såg en stor glädje och tillfredsställelse i att laga mat från grunden, baka, sylta, safta, tvätta, mangla osv tillsammans med de äldre som ville och orkade.
Ålderdomshemmet var utdömt av Miljö och Hälsa redan när jag började arbeta där. Jag jobbade där ett par - tre års tid och vi fick dispens varje år, men något år efter att jag slutat lades det ner.
Sedan dess har jag närt en dröm…
Jag vill bygga/köpa ett enplanshus med 15 rum, 5 av rummen så stora att två personer kan bo tillsammans. Där skall finnas ett stort kök med bakbänkar, spisar, stort skafferi av gammaldags typ som man går in i och där det alltid är svalt. Detta hus skall ligga tillsammans med två andra liknande hus med en stor trädgård för odling av egna grönsaker och rotfrukter, bär och fruktträd. Där skall också finnas ett hönshus där man hämtade sina egna ägg OCH blev av med de resterna från måltiderna som man inte komposterade…
Från trädgården går jag – med rullator (asfalterad gångväg alltså) – in i en lövskog och går en runda på ett par km i denna lövskog. Efter en liten stund kommer jag fram till en damm med näckrosor där änder och svanar simmar runt. Jag slår mig ned på bänken och sitter och tittar över vattenspegeln, samlar mina tankar och slappnar av.
I mitt ”hem” får de gamla hjälpa till i köket med matlagningen – om de så vill. Baka en kaka till eftermiddagskaffet om de känner för det. De som vill ta hand om och mata hönorna får göra det. Vill man plocka vinbär eller klippa buskar och träd går det också bra, de årstider det skall göras osv .
De två hundarna som också bor på hemmet ligger vid någons fötter eller sitter vid sidan om en rullstol och blir klappad och kelad med, ger en slick på en hand i förbigående när någon av de gamla går förbi. Husets katt ligger i olika knän under dagen, spinnande och välmående och skapar välmående hos de äldre.
Här bor tre äldre par som valde att flytta hit eftersom här fick de sluta sina dagar tillsammans. Här bor också två äldre herrar som levt sina liv som ungkarlar, endast tillsammans med sin katt och sin hund, som valde att flytta hit för att de fick ta med sig sina husdjur och få hjälp att ta hand om dem.
Resten av de boende är damer, några oerhört duktiga på att baka, en uppgift som skänkt dem stor glädje och tillfredsställelse genom livet och som de fortsätter att utöva här. Några tycker hemskt mycket om att dansa och sjunga, vilket de gör tillsammans med likasinnade här. En älskar klassisk musik och har tagit med sig sin musikanläggning och all sin musik hit och spelar för sig själv och andra som vill lyssna. Så har vi den gamla damen som tidigare var aktiv miljökämpe och blev politiker på äldre da´r. Hon sköter komposten, ser till så att pappersåtervinningen fungerar, håller sig ajour med de tekniska landvinningar som görs för att förbättra miljön och känner att hon äntligen hittat hem!
Husets uppgift: Lättillgängligt med tillräckliga ytor, utan trappor. Byggt som passivhus, nästan ingen uppvärmningsenergi åtgår. Kretsloppstänk i hanterandet av allt avfall, solceller på taket som värmer vattnet som går åt.

Trädgårdens uppgift: Tillgodose de boende med delar av årets grönsaker, rotfrukter, bär och frukt.

Skogens och den lilla sjöns uppgifter: Få oss att koppla av, andas fritt, njuta av färger och årstidernas skiftningar, motion och frisk luft.

Hundarna och katternas uppgifter: Få de boende att känna sig behövda, älskade betydelsefulla, fylla dagarna med skratt och glädje, värme, närhet, sänka blodtrycket, hjälpa till att skapa oxytocin i kropparna på oss, vara orsaken till att vi nästan inte behöver någon medicinering alls i detta hem.

De äldres uppgift: Att åldras med värdighet, känna sig behövd, få glädje av sina kunskaper man tillskansat sig under livet, få möjlighet att ge och ta emot närhet, värme och kärlek, få leva sina liv tillsammans med de man älskar ända in i slutet, bli behandlad som en människa som levt nästan ett helt liv.

Personalens uppgift: Finnas där alltid, tillräckligt många så att de behov som finns hos de äldre blir tillgodosedda, styra upp och organisera, hitta på trevligheter för de som behöver hjälp med det, städa , laga mat , tvätta , hjälpa de äldre med det de behöver hjälp med, ta hand om husdjuren , odla , skörda , rensa , gå ut och gå med dem som inte kan själva minst en gång om dagen om de äldre vill det.
Där vill jag bo när jag går in i ålderdomen…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar